tisdag 19 april 2011

Vill ha Er hjälp

Alltså… Jag skulle behöva hjälp av er mammor och pappor nu. Känner att vi behöver ändra på Williams nattningsrutiner, framför allt på dagen. Om vi är ute så somnar han ju i vagnen eller i bilen och det är ju inga problem. Men när vi är hemma eller hemma hos någon så somnar han i mitt knä. Han ligger och myser och bökar runt tills han somnar och det kan ju ta sin lilla tid, nu har han även börjat somna när jag ammar honom. Jag tycker att det är jätte mysigt, lite jobbigt ibland när han bökar och inte kommer till ro men över lag så gillar jag det. Dock bökar han jätte mycket när han ska somna hos någon annan så det blir ju inte så lätt om jag ska lämna iväg honom en stund, om så bara till Daniel. Det var ett tag som han bråkade jätte mycket när han skulle sova så vi fick dansa runt med honom till pendulum. Efter ett tag lyckades jag bli av med det och kunde sätta mig med honom igen och han somnar i min famn men Daniel måste fortfarande dansa runt med honom och han får ju rätt ont i ryggen av det.

Och så funderar jag över alla dessa metoder… Det hade ju vart jätte skönt om han kunde somna själv men jag fixar verkligen inte att låta honom skrika sig till sömns, tycker inte att det känns okej (nu menar jag verkligen inget illa mot er som använder denna metod, men den passar inte mig). Jag hade velat få honom att somna själv i sin säng utan att han ska behöva bli ledsen, men hur gör man? Jag läste någonstans att det tydligen bara ska ta 3 dygn att vänja om sov vanor, stämmer det? Hur blir det om han vänjer sig vid att somna i sin säng, hur ska man göra för att han inte ska vara beroende av en viss plats att somna på utan kunna somna vart som helst?

Jag vill alltså ha alla era tips och råd. Hur har ni gjort, vad har funkat för er? Har ni hört något annat sätt?

6 kommentarer:

  1. oj... det är ju så fruktansvärt individuellt från barn till barn.. Camilia har aldrig haft några problem att somna alls faktiskt... nån gång... tror vi hade mycket serverat på "silverfat" när det gällde henne.. du skulle ju kunna testa o se om de fungerar o lägga han i sängen o sitta brevid o "vagga" en stund?? sago-cd?

    SvaraRadera
  2. När dom var så där små så satt jag bredvid mina flickor med handen på dom.

    SvaraRadera
  3. Detdär med tre dygn kan nog stämma faktiskt. När jag bestämde mig för att Hugo hade sovit klart i min säng så skrek han som en galning i tre dygn innan han somnade men efter dom dygnen så gick det faktiskt rätt bra, visst kanske han gnällde och skrek ibland men inte så som innan.

    Jag låter faktiskt Hugo skrika, han kan få skrika ganska länge faktiskt. Nu lägger jag honom, ger honom nappen, lägger på täcket och säger godnatt. Sedan går jag och drar igen dörren, ibland somnar han utan ett ljud, ibland hör man att han grejar där inne och sedan somnar och ibland skriker han som en galning. När han skriker brukar jag faktiskt låta han ligga kvar, fast jag går dit efter en stund och lägger honom till rätta, ger honom nappen igen och lugnar ner honom. När han blir sådär hysterisk så tar jag upp honom tills han är lung, och sedan lägger jag ner honom igen.

    Har svårt att komma på något annat sätt än att faktiskt låta honom skrika. Men ja, försök trötta ut honom så mycket som möjligt innan? Lägg en av dina tröjor som luktar dig runt honom i sängen? Hugo har börjat sova en gång mindre på dagarna och somnar nu mycket bättre på kvällen.

    SvaraRadera
  4. kanske det kan funka att lägga honom i sängen och stryka honom i håret och pannan? som en lätt massage?
    kram

    SvaraRadera
  5. Vi har använt oss av 5-minutermetoden och ångrar oss inte. Visst var det jobbigt när hon grät men det är för hennes eget bästa enligt oss. Första dagen tog det längst tid och hon grät mest för att hon var trött. Sen gick det fortare och fortare för henne att somna. Till och med min mamma kunde lägga henne utan problem. Vi har nu kört metoden i två veckor, mer kan du läsa på bloggen! :)

    SvaraRadera
  6. Vet att mamma satt bredvid oss med handen på huvudet o strök oss över pannan o näsan med tummen. Det gör att de "tvingas" blinka o till slut orkar barnet inte öppna ögonen igen o somnar. Jag har kört den metoden på barn i alla åldrar från mina vänners spädisar till 2åringarna som sov när jag jobbade på dagis. Har alltid funkat. De känner att man finns där så de är lugna o så somnar de rätt fort. Man ska dock inte titta på dem så de får uppmärksamheten en blick kan ge.

    Jag har ju inga egna barn ännu.. men den här "metoden" har som sagt mamma kört med oss alla tre o jag med alla barn jag känner. O jag kommer helt klart att göra så med mina barn när jag får dem ;)

    SvaraRadera

Innan du kommenterar läs detta:
- Jag blir jätte glad för kommentarer!
- Tipsa bara om tävlingar som på något sätt är barnrelaterade
-Lägg gärna till min på bloglovin för att inte missa kommande tävlingar!
- Om du vill sponsra en tävling på min blogg kontakta mig på: linn_nilhammer_salomonsson@hotmail.com
- Om du deltar i en tävling, glöm ej dina kontaktuppgifter!